top of page
MicrosoftTeams-image_edited.png

Model karavanu pro soutěž Škoda Aero Challenge III

Štěpán Zemek

Firma Škoda Auto pořádala na FSI VUT soutěž Škoda Aero Challenge III, kde bylo úkolem navrhnout a zkonstruovat model karavanu v měřítku 1:18 za model vozidla Škoda Octavia IV s cílem minimalizovat odpor vzduchu celé soustavy optimalizací designu. S kolegy Vojtěchem Nováčkem a Štěpánem Kalusem jsme se do soutěže registrovali jako tým „PAMA team“.


Použité stroje

  • 3D tiskárny

  • Laser

  • Ruční nářadí

  • Ruční bruska

  • Vrtačka

  • Stříkací box

  • Suchá a mokrá brousírna

  • Infralampa pro sušení

  • Pájka


Použitý materiál

  • PLA filament

  • Balza

  • Průhledné plexisklo o tloušťce 2 mm

  • Tmel

  • Lak

  • Lepidla


Použitý software

  • Inventor

  • Ansys

  • Lightburn


Stručný postup

Pro vývoj našeho karavanu byla nutná prvotní rešerše ve smyslu tvaru a funkcí, kterými by měl karavan disponovat.

Po zjištění dostatečných informací jsme přešli k modelování v Inventoru

V našem případě se posuzoval aerodynamický odpor, ten jsem se snažili snížit následným upravováním modelu karavanu. Postupem jsme zjistili, že hlavní částí pro úpravu byl předek karavanu, abychom zajistili návaznost aerodynamiky za autem na karavan a zároveň byla zachována co nejvyšší obytná plocha. Tu naši soupeři moc neuvažovali…

Na finálním modelu jsme nechali delší náběh s vyšším nosem (Mark 5) a jeho vysunutou variantu.


Dalším krokem bylo model rozdělit na několik částí, které se tiskli samostatně. Po dotisknutí modelů bylo potřeba odstranit vzniklé podpory.


Na okna jsme použili plexisklo, které jsme řezali na laseru. Podklady pro řezání jsme vytvářeli v programu Lightburn, ve 2D křivkách. Bez vůle, protože paprsek laseru drobnou vůli u plexiskla vytvoří.

Když jsme všechno vytiskli a vypálili, následovala úprava tvaru, lakování a lepení. První bylo potřeba přilepit vytisklý model na balzovou desku a následně pojistit vruty.


Kvůli nerovnostem, které při tisku vznikly, bylo potřeba modely zakitovat. Při kitování vznikají hrudky a ty jsou potřeba odstranit pro zhotovení konečného tvaru.


Pro estetičnost našich modelů jsme karavany lakovali akrylovou barvou. Tu jsme vybrali z palety barev, která Škoda Auto nabízí. Konkrétně se jedná o šedou patinu. Na karavan jsme nalakovali závodnické pruhy pro snížení aerodynamického odporu. :D Po lakování byla potřeba, aby barva správně zaschla, a proto jsme modely přenesli do místnosti s infralampou.

Po veškerém lakování a designových úpravách jsme přešli na kompletizaci obou modelů. Bylo zapotřebí přidělat podvozek, odnímatelnou podlahu, víko, světla, skla a tažné oje. Pro snadnější zabudování elektroinstalace jsme podlahu udělali odnímatelnou pomocí dvou magnetů.

Díky možnosti využití dílen strojLABu jsme mohli náš model uskutečnit přímo na fakultě a v konečném hodnocení jsme dosáhli na 3. místo. Nedokážeme si představit realizovat celý projekt v domácích podmínkách.


Project Gallery

strojLAB Konstruování

Ing. Tomáš Koutecký, Ph.D.

tomas.koutecky@vutbr.cz

Team Leader

  • Discord
  • Instagram
  • Facebook

strojLAB studentský tým

Daniel Romanowski

Daniel.Romanowski@vut.cz

Team Leader

  • Discord
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
bottom of page